Egypten - Rolig fakta!

Okej det här är sista inlägget om resan, lovar! ;)
En del av dom här grejerna har jag redan skrivit om, men tänkte om det
varit nån som inte orkat läsa igenom mina novell-inlägg. X) Och det är ändå
saker värda att veta och ganska roliga att veta oxå, tkr jag! :)

  • Huvudstaden, Kairo är världens näst skitigaste stad!

 

  • Parfymen kommer från Egypten. Receptet hittades i nån grav. Fast dom
    innehåller inte alkohol. Förr i tin var det viktigt med hygien, man tvättade
    sig flera ggr om dagen och alla hade parfym, vare sig man var rik eller
    fattig. Dom rikaste knådade ihop vax med pafymolja och formade som en
    pyramid som de sedan satte på huvet och hade där under dagen. Då dom
    svettades smälte den där och parfymdoften rann ner över kroppen!

 

  • Katten är helig för egyptsierna och det ser dom genom att kattens ögon
    lyser när det är mörkt. Om man är snäll mot katter får man ett bra liv!

  • Dom hade nästan inga kassapparater i nån butik. (fanns i nån enstaka)
    Utan istället hade dom pengarna huller om buller i papplådor vid kassan.
    Det var inte så noga med om man fick tillbaka exakt det man skulle ha heller.
    Dåligt med växel hade dom! En gång när Andreas handlade fick han tillbaka
    en sedel i pund och en sedel och ett mynt i euro. Haha!

  • Motorvägaran genom öknen är a'la amerikanska raksträckor. Och dom
    hade nästan ingen mötande trafik eller korsningar. Utan istället fick man
    åka sjuttioelva u-svängar innan man var framme, haha! Kändes lite onödigt
    att åka åt ett håll när man visste att man skulle åka åt andra hållet och snart
    göra en u-sväng... om ni förstår?!

Ja just det vi blev ju faktiskt lite dåliga i magarna oxå, även fast jag hade köpt
sånna där förebyggande piller. Jag kände redan första dagen vi var där. Men
det gick över till kvällen. Sen kvällen innan vi skulle åka till Kairo fick jag ont
i magen igen och fick lite diarré. Mådde inte så dåligt så jag blev sängliggandes
men jag ville verkligen åka till Pyramiderna så vi fick gå på apoteket och där
fick jag två kartor piller jag skulle ta. 2 tabletter 3 ggr/dag i ca 4-5 dar. Det
blev bra direkt då. TUR! Sen dagen efter vi kom hem blev Andreas lika dålig
och han fick även köpa sånna. Jag var nog inte helt återställd i magen förrän
söndan/måndan efter vi kom hem...

SUMMAN AV KARDEMUMMAN

Om jag ska sammanfatta resan så skulle jag säga att det varit en upplevelse!
Det har varit jätte kul att se hur det faktiskt var där nere. Även om jag läste
hur landet och folket var innan jag åkte dit var det ändå helt annorlunda motför
hur jag föreställt mig det. Man måste nog uppleva det själv!

Även fast vi inte gjorde så mkt saker på själva resan så har den ändå varit
rätt "givande" på någevis. Jag känner mig liite mer livserfaren efter den, haha!
Det kanske är svårt att tro att man utvecklas genom en veckas chartersemester
men jag känner mig faktiskt liiite äldre, haha! Det känns som jag upplevt mer
på den där veckan än vad jag gjorde på Malta 2 veckor förra sommaren och
då gjorde jag ändå mer saker där... Konstigt!

Ni ska inte bli avskräckta av att jag inte gillade landet och hade lite hemlängtan.
Ni som vill åka dit ska åka dit tkr jag! Jag ångrar definitivt inte att jag åkte dit
men jag kommer nog inte åka tillbaka om jag säger så! ;)

Fast jag vill inte åka tillbaka till ngt land jag varit i. Tkr det är ganska onödigt
när det finns så många andra man inte varit i. :) Eller så har jag bara inte
hittat det ultimata landet för min smak! :) Näe nu är jag less på uttorkade, fula
länder. Nästa gång vill jag se tropiska klimat! Nästa resa blir nog till ngt enkelt
så som Grekland (som jag fortfarande inte varit i), inte för att dom har så
tropiska klimat men bara enkelt att åka dit, nära och bra. :) Eller så slår jag
på stort och åker till drömresemålet; USA! ;)

Kommentarer :

#1: Ninnis fotoblogg

Tack så mycket:)

skriven

Kommentera inlägget här :