De obekväma

Det går en dokumentärserie på Svt1 nu där några profiler delar med sig om hur dom skulle vilja ändra vissa saker i samhället. Igår var det Clara Lidströms (Underbara Clara) del. Hon tycker bl.a. att vi ska börja jobba mindre än vad vi gör för att få mer frihet och tid över till annat och minska vardagsstressen. Att vi ska lagstifta om 6 timmars arbetsdag istället för som det är idag 8 timmar. Och jag blir så glad. Hon slår huvet på spiken. Det är just det här jag menar och alltid har försökt få fram. Ofta när jag berättat för folk att jag bara jobbar 50% och att jag inte vill ha mer så har jag ibland fått antydningar om att vara lat och odriftig. Men så är inte fallet. Jag vill bara inte slösa bort hela mitt liv på att bara jobba och jobba. Vad är det för mening med att slita arslet av sig om man inte har tiden till att göra saker man vill göra? Vad är meningen med att vara helt slut på lördan efter en full arbetsvecka för att på söndan ha ångest över att en ny börjar? Jag är så less på Reinfeldts "jobba - jobba mera - jobba tills vi dör." Såg på nån reklam att "vi svenskar har sån tur som faktiskt är lediga hela två dagar i veckan". Alltså jag ville bara skratta. Två dagar är ingenting! Kanske om man jämför med andra samhällen? men inte om man tänker på livskvalité.
 
 
Citat ur dokumentären
"Vi har en arbetsmarknad som är byggt efter en man. 8 timmarsarbetsdag, hela det systemet kommer från en tid när man hade en fru som skötte hushållet och barnen. Idag ska båda arbeta. Problemet är inte att kvinnor jobbar deltid, problemet är att män inte gör det!"
 
"Vi har ju arbeten men vi har bara inte fördelat dom rättvist."
 
Alltså Clara är min idol. Hon är så klok och har samma värderingar som mig. Om hon hade ett politiskt parti skulle jag rösta på henne direkt!
 
 
Underbara Clara - Jag hatar arbetslinjen
Underbara Clara - Köp tid för pengarna
De Obekväma - Underbara Clara dokumentären
 

Kommentarer :

#1: terese

Såg också avsnittet! Många kloka ord. Jag vill heller aldrig mer jobba heltid. När man jobbar heltid finns varken tid eller ork för vad som är livskvalitet för mig. Ska också jobba 50 % efter mammaledigheten och det ska bli underbart att få det bästa av två världar. Vilket barn/förälder önskar inte att få så mycket tid med sitt/sina föräldrar/barn?

Svar: Härligt! :) ja men precis, man vill ju ta del av deras uppväxt så mkt som möjligt! :) fast jag har alltid känt att jag inte vill jobba 100% även innan jag fick barn. jag är helt enkelt inte gjord för att jobba så mkt, orkar ingenting och mår inte alls bra...
Therese

skriven

Kommentera inlägget här :