Jag tror att jag har kommit på det!

Jag tror att jag kanske äntligen har kommit på vad jag skulle vilja jobba med. Det som skulle passa mig. Jag har aldrig haft nåt riktigt "drömjobb" som jag verkligen känt att det här måste jag göra, men har några punkter jag vill att det ska innehålla...
 
 
  • En anställning på ett företag. (att ha eget och vara sin egen chef för all del men verkar samtidigt så krångligt och slitigt)
  • Varierande arbetsuppgifter - tror jag skulle bli uttråkad av att göra samma sak hela tiden.
  • Kontorstider mån-fre och vara ledig helger och alla röda och klämdagar.
  • Kunna vara sjuk eller Vabba utan att det är hela världen om man är hemma nån dag och inte behöva ringa nån som måste hopppa in. Även kunna jobba hemifrån sånna dagar är ju ett plus.
  • Ha kollegor som man kan ha rast och lunch samtidigt som några av iaf. 
  • Få vara kreativ emellanåt.
 
 
En tidningsredaktion! Alltså en veckotidning (inte dagstidning), helst inredningstidning men kanske oxå modetidning? Det kan jag tänka mig att mina punkter passar in på och jag skulle tycka det vore jättekul att göra uppgifter som att "sätta ihop" en tidning, redigera omslaget, fixa olika kollage, kanske fota bilder till och styla något reportage ibland. Det är ju sånt jag gillar att göra! Och jag kan se mig själv sitta där på mitt kontor och fixa, färdigställa, googla idéer och pinteresta inspiration, gå på morgonmöten om vad nästa nummer ska innehålla och så... det tror jag skulle vara ett roligt jobb och passa mig, men man bor väl på fel ställe. Alla sånna redaktioner håller väl till i större städer kan jag tänka mig!? 
 
Grafisk design, dekoratör, foto, webbdesign, bildbehandling/retusch är kurser/utbildningar som passar detta och som jag skulle vilja läsa.

Kommentarer :

#1: Pappa

Oj, jag ser att du kanske skulle ha mitt extraknäck. Jag sitter hemma och skriver en artikel i månaden för en webbtidning, du kan ju läsa denna, det är inte "bara" att fixa till en artikel när man inte är så bra på engelska. Haha!
Läs detta
http://www.worldkustom.com/january-2016/move-to-trash/

Svar: haha ja det var kul! men det är ju inte skriva jag vill göra...
Therese

skriven
#2: Eleni

Nej vad komiskt. Förra veckan sa jag precis samma sak, haha. Jag håller på att fortsätta kolla på utbildningar och har bestämt att söka till Bildjournalistik och Grafisk design och kommunikation till hösten. Pratade precis om att drömmen vore att få jobba för en veckotidning. Helst inom heminredning. Men sa också samma sak om att jag nog bor i en för liten stad. Men kanske man möjligen kan hitta något att jobba hemifrån, typ skicka in jobb, åka iväg vissa perioder på möten och för reportage exempelvis. Känns som en dröm. Men jag stretar ändå också åt det hållet :D

Svar: Jaha, vad kul! :D Jag tänkte oxå söka nåt till hösten... ska du söka till MIUN eller på distans? Sökte Grafisk design här i s-vall för två år sedan men kom inte in, sen är ju den utbildningen inriktad på förpackningsdesign oxå och just det är jag väl inte så inne på... Ja det kanske kan funka så, vart håller sånna till egentligen? är det sthlm som gäller tro eller finns det nån närmre än så...?
Therese

skriven
#3: Eleni

Jag har läst och läser fortfarande på distans just nu men det är ju webbutvecklingsprogram där jag även fått hålla på med responsiv design och grafisk design är en kurs jag läst. Såg också på MIUN att det är mer förpackning det är inriktat på (i mitt fall nu var det ju data), men jag tänker att man kan få erfarenhet av även annat inom design. Helst utav allt skulle jag vilja läsa bildjournalistik på MIUN. Problemet är väl att det kanske är svårt att hålla på med när man har familj och så eftersom det oftast är många och kanske långa resor om man jobba med det, om man inte hittar "drömjobbet" vill säga. Jag tror ju de flesta utav de här jobben finns i storstäderna men jag har inte kollat så vet inte helt säkert. Men även om det finns något närmare så är kanske chansen ganska liten att man skulle få jobb just där, haha. Men någonstans måste man ju börja och våga hoppas :) Ett stort steg är bara att komma in på någon utbildning, bara det är så himla svårt nu. Trist när man verkligen vill. Men hoppas vilket fall! :)

Svar: Så sant, så sant! Har iaf hört att den är väldigt rolig den kursen, grafisk på miun! :) Nä det är väl ganska liten obefintlig chans att man skulle få drömjobbet här omrking haha, men nåt annat roligt kanske det finns, som man inte ens vet om som "jobb". Men bara att läsa sånna kurser/utbildningar känns som rätt väg nu, bara man kommer in som sagt!
Therese

skriven
#4: Eleni

Absolut. Vill man komma någon vart och göra något annat så måste man ju våga prova och chansa lite :) Studier känns helt rätt och mer eller mindre som ett måste nu mera. Hoppas du kommer in på det du tänker söka :)

skriven

Kommentera inlägget här :