Camera Raw

Det finns ett program som heter Camera RAW. Det är ett plug-in program till
Photoshop som man kan öppna RAW-filer i. Bilderna blir MYCKET MYCKET
bättre genom det. Det är som ett negativ där man fyller i färg, ljus, vitbalans,
contrast m.m.
själv på bilden. Som ett digitalt negativ fungerar det ungefär.
Kvalitén på bilderna är oslagbara om man jämför med att fota i JPG.

Ni kan se skillnad här

Jag har länge tänkt skaffat detta till mitt photoshop men bävat mig inför det
för det verkade så krångligt. Har suttit halva kvällen med att leta ett camera-
raw program
som passar till min version av Photoshop. Men utan framgång.
Det finns inte ngt till Photoshop 7.0. som jag använder mig av. Så jag har
installerat ett helt nytt Photoshop ist. En ny version. Photoshop CS4 där
Camera-Raw ingår. Så nu kan jag använda det jag med! :D

Tog några bilder med Raw-formatet nu bara för att testa och bilderna blev
mkt klarare och finare färger! Jag är super nöjd! :) Och ska alltid använda
detta framöver! :)



(klicka för större format)

Ser ni hur mkt bättre dom ser ut :)

Det enda negativa nu är att mitt nya Photoshop är på engelska och mitt
förra är på svenska. Så jag känner mig lite borta då jag inte vet vad allt
heter på engelska. Det går lite trögare än vanligt att redigera bilderna.
men som tur är ligger allt ungefär på samma plats och det sitter i min
ryggmärg vart allt är så det går hyffsat ändå. Om inte annat så lär jag mig
nog snart vad allt heter. :)

Sen har jag ju installerat massa nya penslar och så i mitt gamla photoshop
som nu inte finns i det nya så jag måste fixa över dom dit. Men det ska väl
gå och fixa. :) Det är iaf. sååå värt det för bilderna blir oslagbara! ;P

Kommentarer :

#1: Anonym

vad heter du på bdb:)

skriven
#2: Therese

therrorese, men jag är aldrig inne där nästan...

skriven
#3: Anonym

Vilken fin blogg du har ! :)

skriven
#4: amanda

åh, du är så duktig på att fota :)

skriven

Kommentera inlägget här :