Egypten - Kairo

Okej, vart ska jag börja? Haha! :)
Tror jag börjar med att berätta om resan till Kairo och pyramiderna,
det är väl det alla helst vill höra och se om!? :P

Jag är jätte glad att vi faktiskt åkte dit och såg allt! Det var inte säkert att
vi skulle åka dit, hade hört att resan kunde ta allt från 9-10 timmar upp till
en och en halv dag att åka dit. Men den tog ju som sagt bara 5-6 timmar
och vi åkte dit på natten så vi kunde sova.


Mitt inne i Kairo.


Inne i Kairo. Det är inte dimma, det är avgaser, hela stan var så.

Vid en 8 på morronen stannade vi på ett ställe precis utanför Kairo och åt frukost.
Ett riktigt snuskigt och skitigt ställe faktiskt. En liten pojke gick och plockade
ner skräp från alla borden i en skitig tunna. Han hade trasiga och lortiga
kläder på sig och var jätte tanig. Det var nästan så man inte ville sätta sig
ner för att äta, det kändes som man skulle bli smittad av ngt i skiten.

Efter det åkte vi in till Kairo och mot vårt första stopp (ja just det, AC fanns
i bussen oxå och den var jätte fräsch, ungefär som bussar man åker här.)
Pyramiderna! :) När vi kom mitt in i staden bland alla hus och trafik tänkte
jag "vart är vi påväg egentligen, pyramiderna ligger väl i öknen?" Men jag
tänkte att man kanske måste åka igenom staden för att komma dit. Men
icke, pyramiderna låg ett stenkast från den stora staden, det trodde jag
inte iaf. Jag trodde man inte skulle se annat en sand runt om men så fel
man kan ha.


Åsnor kom och red ute på motorvägarna!! (dock är det där ingen motorväg.)

Kairo är nog bland det värsta jag sett! Världens näst skitigaste stad! (näst efter
Mexico-City)
Alla hus såg förjävliga ut, trasiga och förfallna. Skräp och massa
skrot överallt! Det såg nästan ut som det skulle ha varit krig där. Och trafiken
ska vi inte ens tala om! Herregud! Vart man än kommer om man åker utomlands
tycker man att dom kör som dårar, men i Kairo var det extremt alltså! 8 av 10
bilar var krockade, bucklade och hade skrapmärken på sidorna! Motorvägarna
var som här indelade i filer men det brydde dom sig inte om, dom körde där det
fanns plats och om det var en liten lucka mellan två bilar tröck dom sig igenom!
(därav skrapningarna på sidorna!) Blinkers var inget man använde utan man
tutade när man körde om nån och hoppades att dom runt om skulle uppfatta.

Nilen rinner ju även igenom Kairo. En flod som är helig för folket. Tror det var
80% av befolkningen (i hela egypten) som bodde runt floden och levde efter den.
Trots att den betyder så mkt för dom använde dom den som en soptipp. Kastade
allt skräp dom hade i den så det är så mkt baktierier i den. Man ska absolut inte
bada i den för det finns ett djur som lever där i och kan krypa in under skinnet
och äta upp magsäcken inifrån och även lägga ägg. Men det gjorde dom ändå.
Dom badade, tvättade kläder och ja allt möjligt i den där floden. Usch!


En biflod till Nilen. Ja ni ser ju allt skräp!


Där bakom husen skymtar en av pyramiderna! :)


Nära nu... :)

Jag hade ju målat upp en bild av hur det skulle vara vid pyramiderna. Trodde
det bara skulla vara vi där (haha!) och sen bara sand runt om. Men det var
liiite fel. Haha en drömbild! Det var jätte mkt folk där, både turister och lokala,
även en massa vakter och poliser. Och ja stan låg ju som sagt precis bredvid.


Stan där borta och pyramiderna precis bakom mig...



Vi åkte först upp till ett "foto-stopp" för det var strömavbrott i pyramiden och
en låååång kö. (ursäkta mitt platta och äckliga hår, det var ju så jävla varmt!)




vår Engelska guide "Ramy Samy" (haha!) tar en bild på oss! :)


folk och kameler... (var det gott om!)


Till slut fick vi åka ner till Pyramiderna och gå in i den av dom! Det var inte
heller som jag trodde. Hade föreställt mig stora gångar och stora rum men det 
var precis tvärtom! Haha! Man fick gå på huk och det var precis så två människor
kunde mötas. Branta backar var det oxå med trappsteg. Och så djävulskt kvaft
där inne så vi vände efter halva vägen för jag kunde inte andas och kändes som
jag skulle svimma så det var nog bäst. Annars hade vi kommit in till gravkammaren.
Ett tomt, stort rum i princip...





Efter pyramiderna åkte vi till Sfinxen.







Ungefär nu hade halva dagen gått och det var time för lunch. Vi åkte till ett jätte
mysigt ställe mitt i Kairo. (synd att jag inte tog med mig kameran dit!) Och även
nu började jag bli hur trött som helst! Jag kunde inte hålla ögonen öppna och
slocknade påväg till lunchen! Det var längesen jag var så trött alltså! Helt
utslagen!
Så mkt intryck, Så det kändes ganska tungt att det var en bit kvar av
dagen!

Efter lunchen åkte vi och kollade hur man gjorde papyrus...

Vår svenska guide, Louise, visar hur man gör papyrus...

Sista stoppet var Egyptiska muséet där vi fick kolla på bl.a. Tutankhamuns
guldmask, kistor och ja allt möjligt. Massa mumier och sånt. Det fanns så mkt på
det där muséet, kommer inte ihåg hur många föremål men om man skulle kolla
på alla skulle det ta 2 månader!!! :) (Man fick inte ta med kameran in dit..)

Hemresan var lite mer obekväm och längre än ditresan och det var hur skönt som
helst att komma tillbaka till hotellet! :) Men jag är glad att vi åkte dit och kollade
på ett av världens sju underverk! :) Det är ofattbart hur dom har lyckats med nåt
sånt. Även när jag stod precis bredvid så var det så overkligt lixom! :) Men det
var verkligen sevärt och coolt! :)

Om ni vill se bilderna större får ni komma hit eller så kanske jag lägger upp dom
på facebook nåt tag senare... orkar inte göra alla "klickbara"... Hoppas det var
kul att se och höra lite om! :)

Kommentarer :

#1: Sara

Vilken upplevelse det måste varit! Fast jag hade nog fått panik i pyramiden ;) Trånga utrymmen är bland det värsta som finns i mina ögon!

Är ni brunast i Gnarp nu då förstår jag? :)

skriven
#2: Therese

ja man blev lite chockad när man kom in till en liten liten gång faktiskt, tkr dom borde varna för trånga utrymmen ifall det är någon som är klaustrofobisk! :)



Haha nja jag vet inte jag... tkr inte jag är så jätte brun, inte på armar/ansikte som syns iaf. magen däremot är ganska brun. ;)

skriven

Kommentera inlägget här :