Wtf??

Jag kom in på utbildningen (Grafisk Design och Kommunikation på Mittuniversitetet i S-vall) ......och jag fattar ingenting! För några veckor sedan var jag reserv 11 och 20 och var helt inställd på att oxå sluta som reserv... Det känns ju som ett program man verkligen vill gå om man kommer in på. Så jag blev så chockad och ställd när jag såg att det stog antagen. Skulle bara in och kolla mailen lite random för det var längesen jag kollade. Jag har fortfarande inte smält det här och det är faktiskt blandade känslor. Jag blev ju lite besviken när jag såg att jag blev reserv vid första antagningen men det kändes ändå ok för då hade jag fortsatt att vara sjukskriven ett tag och kunnat fokusera helt på att få ordning på kroppen och sen hunnit jobba lite och kunnat fyllt på sparkontot lite, som sinar fort under föräldraledighet! Jag var lixom helt inställd på en lugn höst och att skjuta lite på Majkens inskolning (snyft!!! separationsångets deluxe! usch och fy!!) och när jag är inställd på nånting så tar det ett tag att ställa om mig, gillar det inte. 
 
Jag är ju såklart glad att jag kom in och det låter som en rolig utbildning men jag är oxå väääääääldigt nervös! Herregud, universitet... det låter så stort, seriöst, allvar, strikt o.s.v.... och jag är lite mer laid back. Och c-uppsats och muntliga redovisningar vill jag inte ens tänka på, det får mig att må illa!
 
Men det jag är mest orolig över är kroppen! Det är verkligen prio 1 för mig nu!! Jag är såå otroligt less på att ha ont och inte kunna röra mig normalt och det gör att jag mår så dåligt. Kan inte röra mig för mycket och inte för lite och det känns som det är mycket sittande framför datorer i utbildningen. Pendla varje dag till sundsvall och sen till Hudik/kiropraktorn en gång i veckan och Harmånger/sjukgymnasten en gång i veckan. Och så känns det piss att barnen ska gå på dagis fem dagar i veckan, jag tycker bara det känns så fel! :'( Speciellt Majken som är så liten och inte är van. Så ja.. jag kan inte säga att jag är jätte glad men ja, jag ska tydligen börja plugga.
 

Kommentarer :

#1: Kajsa

Som en liten tröst kan jag berätta att du troligtvis inte kommer behöva åka in till Sundsvall varje dag. Det är en hel del självstudier också och de kan du göra hemma. Det är bara föreläsningar som är bra att åka in till och de är kanske 2-3 ggr i veckan.

Det är kul att plugga och du kan styra din tid väldigt mycket. Så kör ba! Det kommer att gå strålande.

Ett annat tips. Läs aldrig en bok från pärm till pärm. Läs om det som lärarna pratar om på föreläsningarna. Det är ofta det som är det viktiga ;)

Svar: Jag såg första månadens schema och det var minst en lektion varje dag, sen var det "eget arbete" lite då och då och jag har bara en känsla av att man kan behöva åka in till skolan för att ha speciella datorer/program iaf. en del av dom tiderna oxå. Men en del dagar såg helt ok ut, inte jätte långa så det såg ju bra ut! :) Jag hoppas det är kul, var ju så less på plugg sista tiden i gymnasiet så gruvar mig lite... :S Tack för tips! :D
Therese

skriven
#2: Nathalie

Kommer bli hur bra som helst!! :) Kanske Majken kan vara hos mamma och pappa nån dag i veckan i början? Det var ju Ellen när hon började på dagis :) Men det är ju kul på dagis, och det kanske inte blir heldagar varje dag :)

Svar: Jo visst har dom kul på dagis men det känns bara så fel att dom kanske ska spendera mer tid där än hemma! Och Mejja som ofta får ont i huvet och migränattacker ibland oxå... :/
Therese

skriven
#3: Kajsa

En sak till: ta tåget till och från skolan (det stannar ju vid västra stationen alldeles vid universitetet) så kan du plugga på tåget och tjäna tid. Ofta är föreläsningarna bara en förmiddag eller eftermiddag så många gånger blir det inte hela dagar och speciellt inte om du kan använda pendlingstiden till plugg :) Dagarna du pluggar hemma behöver inte heller vara hela dagarna om du är effektiv. Det där kommer bli kanon! Det är så otroligt skönt att kunna styra sin egen tid!

Du hör ju vad engagerad jag är... ;)

Svar: Ja såg att det gick ganska många tåg så det ska jag köra på, men inte alla stannar vid västra såg det ut som på tabellen, så om jag börjar senare undrar jag om man hinner gå från centralstationen...hm... Jag hoppas det är så pass kul och att jag känner att jag hänger med, då kan jag nog vara effektiv! ;)
Therese

skriven

Kommentera inlägget här :