HSP

Snubblade över nån artikel för ett tag sedan som handlade om ett karaktärsdrag. När jag läser om mitt stjärntecken (kräftan) förstår jag mig själv bättre och när jag läste om HSP fick jag en aha-upplevelse. 
 
HSP
Högkänslighet eller HSP (Highly Sensitive Person) är ingen ny bokstavsdiagnos, utan ett medfött personlighetsdrag som finns hos 15-20 procent av den globala befolkningen. Högkänsliga personer föds med ett nervsystem som är känsligare än hos genomsnittet och en hjärna som fungerar lite annorlunda än hos andra människor. Det innebär att högkänsliga kan uppfatta information och känslor som andra inte lägger märke till. Vi reflekterar mer över allting och sorterar information på en djupare nivå. Den större medvetenheten gör högkänsliga ofta känner starkare än andra känslomässigt. Vi är väldigt intuitiva, har en stark magkänsla och "bara vet", utan att veta hur. Vi har högre toppar och djupare dalar än andra. Vi har en stark inlevelseförmåga och kan se saker som andra kanske missar. Tack vare sitt känsliga nervsystem är högkänsliga människor också mer eller mindre empatiska, medkännande, omtänksamma, intuitiva, kreativa, begåvade och djupsinniga med ett rikt inre liv
 
Det faktum att högkänsliga människor uppmärksammar så många detaljer och har svårt att filtrera allt inflöde gör att de lätt blir överstimulerade. Detta leder till att de blir överväldigade, känner sig uppjagade, blir stressade, får kortslutning … särskilt när de står inför stökiga situationer, upprörda människor, höga stimulansnivåer och plötsliga förändringar. I sådana situationer kan högkänsliga personer bli allt annat än empatiska! Då vill de helst bort därifrån! Därför behöver högkänsliga personer ofta dra sig undan för att få vila ifred på en mörk och tyst plats.
 
Intressanta, bra artiklar 
hsp? - Högkänslighet - hspföreningen - hsptest
 
 
 
 
 
Alltså jag känner igen mig i nästan allt som beskrivs som hsp, men vissa saker var bara spot on. 
 
  • I nya sociala situationer står jag tyst vid sidan om och observerar och analyserar och läser av allt.
  • Jag tar in mycket detaljer och analyserar och känner av varje liten blick, tonfall, ryck i mungipan, ansiktsyttryck. Tänker hela tiden saker som "varför tittade hen så på mig" eller "jaha varför låter hon mkt försiktigare/ointresserad när hon pratar med mig"... jag känner av folks sinnesstämningar väldigt lätt utan att ens prata med dom. Känner på engång om någon "spelar", gör sig till, känner sig obekväm, tar illa upp av ngt, inte bryr sig, ogillar ngt, är ledsen/nere. Jag tror att jag ofta vet vad folk tänker om mig när jag pratar med dom, det genom blickar, tonlägen osv.
  • Lever mig väldigt lätt in och tar in andras känslor. Känner det dom känner. Känner mig väldigt obekväm och obehagskänsla om jag är i samma rum som några som blir osams/har en dispyt. Vill vara alla tillags och undviker helst konflikter. Ändrar på mig själv istället för att göra andra upprörd/besvikna/onöjda. Känner dåligt samvete om jag står på mig och väljer det jag vill åt mitt sällskap.
  • Tycker om att vara kreativ och kan vara bra på många saker men när det blir "under press"/övervakat så känner jag mig pressad och låst och som att jag inte kan.
  • Kan bli väldigt rörd av musik, naturen, fina bilder!
  • Känner stor empati för djur. Tycker nästan det är hemskare att se djur som far illa än människor.
  • Har lätt för att gråta både när jag blir ledsen, glad, arg, rörd. Snabbt, ombytligt humör och blir väldigt lätt arg/irriterad. 
  • Kan känna mig överväldigad, överfylld av inttryck då jag umgås med folk en längre tid. Som att jag inte kan ta in mer och känner mig trött, avstängd, vet inte vad jag tänker, vet inte vad jag tycker... bara helt tom. Jag kan då verka kall men jag har bara igentligen stängt av för att jag känner för mycket. Behöver bara få vara själv ibland och smälta allt.
  • Har svårt att koncentrera mig när det är mycket ljud. Tex att gå ut på restaurang/krog där det är mycket folk och ljud. Jag hör aldrig vad nån säger om jag inte sitter med örat 1 dm från munnen och jag känner mig som en jäkla alien som bara sitter där, tyst och glor. Jag blir lixom avstängd och kan inte koncentrera mig på mitt sällskap. När jag var yngre hörde jag nästan aldrig vad folk sa, kunde säga va 100 ggr, men hade alltid alla rätt på hörseltest.
  • Orkar inte lika mycker som andra. En tid för några år sedan då jag jobbade heltid eller nästintill en period (jobbade 6 dagar ena veckan och 4 dagar andra veckan) var jag så slut efter att jobba 1½ vecka med bara en ledig dag eftersom man jobbar helg, så den första lediga dagen andra veckan låg jag nästan hela dagen och kände mig nästan sjuk. Väldigt ofta ont i huvet/migrän och kunde vara så trött fast jag sovit 9 timmar. När jag gick i skolan och andra sa saker som att hitta på saker efter skolan kände jag bara, uuh vill bara hem och vila! Eller efter jobbet vill jag bara hem och sitta tyst i soffan. 
  • Är väldigt ljusskänslig! Där andra verkar sitta utan problem kan jag knappt titta. Hur många mårnar i backensskola låg jag inte med huvudet gömt i armarna på bänkarna utanför klassrummen för det var så jäkla ljust så jag knappt kunde titta, det bara rann i ögonen på mig och jag fick frågor om jag var ledsen... 
 
Jag har ofta undrat varför jag inte orkar lika mycket som andra och varför jag blir okoncentrerad, avstängd, trött i skallen när alla andra bara pladdrar på och jag inte orkar hänga med. Vad är det för fel på mig? har jag känt lite. Har nån gång tom funderat om jag kanske passar in i ngn bokstavskombination men har ändå känt att näe. Men nu förstår jag. 
 
 
 
Verkar gå lite hand i hand, hsp- och kräftan-egenskaper
 
 

Kommentarer :

#1: Stina

Min mamma sa till mig för nåt år sen att jag är en HSP, trodde henne inte förrän ja började läsa om det å Gud va mkt som stämde in.
Så har läst en del om det å man får som du säger "en aha-upplevelse". Läser en bok nu jag kan tipsa om "introvert, den tysta revolutionen" den borde du läsa, många "aha-upplevelser" där 👍🏻

Svar: Tack för tips! 👍🏻😊
Therese

skriven
#2: Patrik Iden

Men du, jag känner igen mig i mycket av detta jag också.

Svar: kul! :)
Therese

skriven

Kommentera inlägget här :