Förlossningstankar...

Nu är det lite drygt en månad till beräknad förlossning. (6/4) Men det känns
fortfarande långt bort tkr jag. Dock börjar det smyga sig mer och mer på
sakta men säkert. Och jag känner mig mer och mer redo! Det känns skönt!
Det finns nog en mening med varför det tar sån lång tid att tillverka små liv.
Så man ska hinna förbereda sig både fysiskt och mentalt!

Visst har jag dagar då jag känner mig rädd och orolig inför vad som komma
skall. Men dom blir allt färre och det känns ju skönt iaf. Hoppas jag bara 
känner lycka och glädje när det väl sätter igång. Annars kan det nog bli 
ännu jobbigare än vad det behöver vara...

Värst är när jag känner mig lite dålig. Det kan vara allt från huvudvärk till
magknip m.m. Jag känner mig så svag i kroppen då och det är den VÄRSTA
känslan jag vet. Känns som kroppen håller att ge upp på en och man orkar
inte ens lyfta ett finger. Nästan svimfärdig. Bara jag slipper må dåligt på ett 
sånt sätt, så är jag nöjd. Smärtan är en annan sak, det kan man ta men när
kroppen inte känns riktigt 100 så blir jag lätt orolig av mig! 

Jag vet iaf. att jag är öppen för all smärtlindring! ;p



Mådag 7/3 börjar en Svensk dokumentärserie "en unge i minuten" där man
får följa förlossningar. Det ska bli kul att kolla på. Kollar på alla sånna program
jag kan komma över. Det är väl på både gott och ont antar jag. Samtidigt som
man blir förberedd för vad som komma skall kan man ju bli onödigt nojig oxå.

Tkr det är sånna program hela tiden nu, eller har jag fel? Eller så kanske det är
bara för att man är så intresserad av sånt nu. Såg på en brittisk version av det
kommande svenska i somras. "one born every minute" eller ngt sådant...
Och då fick man se ett par där "pappan" var så jävla känslolös så det finns inte.
Han bara satt och klagade. Nog för att det säkert är jobbigt för karlarna oxå 
som inte kan göra nånting för att hjälpa. Men nån måtta får det väl vara!
Han satt och klagade på att det tog lång tid och att han var så less på att vänta.
Medan frun knappt kunde prata för att hon hade så ont. Sen slänger han ur sig;

-Varför gör det så ont för dig? Varför klarar inte du det när det är 1000-tals
kvinnor som gör det här varje dag?!

Alltså jag blev så jävla arg så jag kunde knappt kolla klart på programmet.
Inte undra på att hon fick så jobbigt när han bara satt bredvid och klagade
hela tiden. Hoppas han fick sig en rejäl utskällning efteråt!

Kommentarer :

#1: Sara F

Ååååååå, en månad!!!! (det var det jag skulle fråga dig när det flög ur huvudet - när ni har bf)

Jag tycker du ska försöka vila varenda liten minut nu den sista månaden. Jag minns att jag ångrade så in i Norden att jag inte bara slappade och tog hand om mig själv den sista tiden. Jag tänkte: Äh, jag har ett helt år framför mig med bara vila och ledighet.

Men det är nästan "jobbigare" (fast på ett positivt sätt såklart) att få en bebis än vad det är att kliva upp och jobba/gå i skolan.



Och oroa dig inte över förlossningen. Det klarar ni galant! Det är jättelätt att föda barn för man vet, otroligt nog, precis exakt hur man ska göra. och alla som jobbar där är helt fantastiska människor! :D

Det är värre att gå till tandläkarn, som mamma brukar säga :)

skriven
#2: Erica

Hoppas han fick styk!!

skriven
#3: Emma Viklund

På slutet kommer du bara vilja föda ut ungen ;p Så då finns ingen rädsla kvar :) Och jag kan säga dig att EDA är hur skööönt som helst, smärtan bara försvinner, så då får man chansen att vila/sova lite innan det är dags att börja krysta :) Kommer gå så bra, håller tummarna för att du slipper gå över tiden!! :)



Sv: Tack så mycket, blev nöjd med bilderna, Joel som tog dom :)

skriven
#4: Maddesmumms

Gud tänk att det redan bara är 1 månad kvar:D Så avundsjuk haha!



Och som alla amdra säger tror jag att det kommer gå galant, jag är bara sjukt taggad, och vet att jag kommer vara grym:P Men påväg in bölar man väl som en bebis!

Gud jag såg det programmet oxå, fan ville slå han. Det jag strör mig mest på i det programmet är alla kvinnor som klagar, och bara skriker ist för att KRYSTA. Bett fredrik att säga åt mig på skarpen om jag bara skriker:D

skriven
#5: Fia

Hej! Har varit in och kikat på din blogg förut via Lisas men har inte kopplat vem du va! Nu känner jag igen :) Kul att du också bloggar! Hoppas du har en fin söndag/ Fia från föräldragruppen

skriven
#6: Lisa

Har också sett det där avsnittet. Vilken idiot!!

Men visst är det bra att det finns så mkt förlossnings/bebisprogram? Man är ju som en svamp nu :)



Jag har samma inställning till förlossningen som du. Ge mig allt ni har i drogväg och bring it on ;) Känns som man är redo nu. Minns knappt hur livet va innan man blev gravid :) Känns som man varit det en livstid nu.

skriven
#7: Therese

Sara: jepp tiden springer fram ;) Ja jag ska verkligen försöka vila så mkt det går! :) ja själva delen när man ska trycka ur ungen är jag inte nervös över, det är mest tiden innan med värkar och då man ska öppna sig som verkar vara värst med smärta!

Erica: Haha ja! X)

Emma: ja jag hoppas verkligen jag kommer känna så! :)

Madde: Haha förstår det ;) jag är avundsjuk på dom som har en vecka kvar bara! ;) haha! Ja jag oroar mig hellre än att tänka att det ska gå bra och sen får man ett helvete. haha jag lider med dom, tänker att dom har säkert en anledning att skrika! ;)

Fia: Hej! va kul! :) Ja jag har faktiskt varit inne och kikat på din med! ;) har tänkt skriva ngt flera ggr men det har inte blivit av... Ska bli så kul att se allas bebisar sen! :) ja visst är det roligt med gravid-bloggar! Speciellt när det är folk som bor i närheten och man känner igen! :)

Lisa: Ja jag kollar tom på program jag redan sett, haha! ;) ne det känns som man alltid haft den här magen och alltid kommer att ha den! Kroppen kommer kännas så lätt sen! Ska bli så skönt att få tillbaka sin vanliga kropp! :)

skriven
#8: Anna-Maria

Jag förstår inte varför jag inte har lagt in dig på bloglovin.. Jag missar ju massor.. Typ din mage som bara har skjutit rakt ut..:)

Så häftigt och så saknad..:)



Jag håller med om att försök att vila och när väl slutet är nådd så är man så nyfiken på vad det är och man vill bara klämma ut ungen..



Nått som är roligt med den där serien är att den är inspelad här i västerås..:) på våran BVC så satt det sånna lappar och frågade om man ville vara med på tv om man skulle föda under januari.. Attans tänkte jag att jag var ett år förtidigt.. Jag hade velat varit med men Micke hade vägrat.. Det skall bli spännande att se barnmorskorna och samma rum som jag låg i..:)



Önskar er all lycka till nu dessa veckor som är kvar..:) och håller tummarna för att allt går bra..

Kram

Ps jag tror det är en liten tjej i din mage.:))

skriven
#9: Therese

Anna-Mia: jaha vad roligt! :) haha nä fy jag hade då inte velat bli inspelad ;)



Tack så mkt! :) Kram!

skriven
#10: stina

ja det känns verkligen som det är en mening med denna väntan å att allt blir såå jobbigt på slutet å man är bara såå less, för då försvinner rädslan å man vill bara få ut bebben istället :D.

Kommer nog gå jätte bra, minns på slutet fick ja panik å sa "men ja har inte gått på nån föräldrakurs ja kommer inte veta hur man andas" haha men då det väl va dags så visste kroppen precis vad den skulle göra :D

skriven
#11: Therese

Stina: det känns skönt att höra! ;)

skriven

Kommentera inlägget här :