Kladdmonster

Mejja hade en period då hon jämt lyckades få gröt över hela ansiktet (fast vi matade henne!). In med händerna i en full mat-mun och sen klia ögona. Jah! Nu kladdar hon nästan inget alls men det lär väl bli värre än värst sen när hon ska börja äta själv gissar jag. ;p



Här är mitt lilla grötmonster. Och igår fick hon hallon i sin taste teaser. Det såg nästan groteskt ut när hon var klar. Ser ut som hon slafsat i sig ett riktigt blodigt köttstycke...


Men på tal om kladd så kollade jag på nåt "Nanny-program", för mååånga år sedan, där en liten pojke utvecklat en fobi för blöt och kladdig mat (praktiskt taget all mat!) så han åt bara kex hela dagarna. Och det var för att han inte fått kladda med maten när han var liten. Så fort han blev kladdig torkade föräldrarna bort det så han trodde ju det var fel med mat till slut. Så barn måste få kladda! Jag hade inga tankar på barn när jag såg det där programmet men tänkte att det där ska jag minsann komma ihåg tills jag själv får barn. ;p Tkr sånna program är riktigt intressanta och försöker printa in det mesta ifall jag skulle få samma problem som dom familjerna.


Har även läst att man inte ska torka bort maten från barnens mun med skeden som man brukar göra. Om dom får slicka bort det själv hjälper det motoriken och talet att utvecklas snabbare. :)

Kommentarer :

#1: Elina

Haha, vänta du tills hon börjar äta sj :P Emil vägrar bli matad nu för tin, så det slutar med att det är mat över HELA köket ist :) Igår hade han handen full med skink sås, så drog han handen genom håret och gjorde e n fin backslick :P

skriven
#2: Terese mattson

Magda och Peter gjorde det misstaget med Alex när han var liten. De torkade på honom konstant och han fick verkligen panik och grät när han blev kladdig av något! =)

skriven

Kommentera inlägget här :