Macarons - Hasselnöt, Choklad, Kaffe.

Macarons/Makroner är för tillfället mitt favorit-bakverk. Gjorde två varianter till Mejjas kalas. Rosa med hallonsmak och dessa nedan som var min favorit. Mmm vad goda dom blev! (om jag får säga det själv! ;))




Macarons
150g Hasselnötter, finmalen
150g Florsocker
25g Kakao
120g Äggvitor, uppdelat i två skålar
35g Strösocker
150g Strösocker, till sockerlag
50g Vatten, till sockerlag


Blanda fint malda hasselnötter, siktat florsocker och kakao i en bunke. Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 gram socker under vispning. Blanda socker och vatten till sockerlagen låt koka tills temperaturen nått 118 grader. Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten. Detta måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15 minuter.

Rör i 60g äggvita i hasselnöt, florsocker- och kakaoblandningen. Vänd i marängen och rör ihop till en jämn smet med en slickepott. Var försiktig så du inte mixar för mycket, smeten ska vara trögflytande. Fyll en spritspåse och spritsa ut små rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Låt macaronerna vila på plåten i minst en halvtimma. Grädda dem sedan i mitten av ugnen i 150 grader, ca 11-14 min.


Smörkräm
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kakao
1 st äggula
2,5 msk kaffe

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och kakao pösigt.
Vispa ner äggulan och kaffet.
Spritsa en klick smörkräm på macronerna och lägg sedan ihop dem två och två.

Kommentarer :

#1: Angelica

Det här receptet ska jag prova. Jag gjorde leilas hallon här om dagen. Men de blev inte alls nå glansiga.. visst de var goda men dina ser riktigt smaskiga ut! Hur är de i konsistensen?

skriven
#2: Nathalie

Mmmm! Dom med hallonsmak var sååååå goda! Dom andra också såklart, men hallon var mycket mycket goda! :)

skriven
#3: Therese

Angelica: Första gången jag gjorde dom blev dom lite mjukare och lite större. Andra gången blev dom lite krispigare och mindre. Jag tkr dom var godast när dom var lite mjuka. :)

Nathalie: Ja fast jag gillade dom här bättre! :)

skriven
#4: Anonym

åhh va fina (å goda) de ser ut!



mÅste nog testa detta recept nåt tag, när ja testat förut så har det bara blivit skit :P.

skriven
#5: Emma Josefine

åh ja det gjorde nog jag också ! man tror ju att hushållsfärg ger väldigt mycket färg men jag kunde nog haft några droppar till ändå ;) hihi



men MUMS vad gott, jag har faktiskt aldrig gett mig på macarons ! använder du en silpats (eller hur det nu stavas? haha) eller en sån form för att få dem sådär fint runda ? :D

skriven

Kommentera inlägget här :