D-Vitamin

Visste ni att vi svenskar bör ta kosttillskott av D-vitamin under vinterhalvåret? Det visste inte jag... så varför informeras det inte mer om detta? Eller är det jag som omedvetet förträngt den informationen? Inte konstigt att man känner sig orkeslös och slö av vintermörkret. Jag köpte D-vitamintabletter för mindre än en vecka sedan då jag var less på att känna mig trött och hängig mest hela tiden. Och vet ni vad? Jag känner mig redan mycket piggare och har mer energi om dagarna! (och då tror jag t.o.m att dom innehåller mindre mängd än vad som rekommenderas.) Jag blir så tacksam när jag lär mig något nytt om hälsa som gör att jag känner skillnad i kroppen. :)
 
Här kan ni läsa mer om varför D-vitamin är så viktigt.
 
 
      
@therrorese

Kommentarer :

#1: Sara

Haha! Jag hörde en lärare prata med invandrarna om det bara häromdagen (de mörkhyade behöver ÄNNU mer d-vitamin under vinterhalvåret). Jag hade ingen aning om det. "Vi svenskar tar dessa piller för att inte bli trötta, deprimerade, slöa och sjuka under vinterhalvåret" Va?! Hade ingen aning om att det fanns D-vitamin-kosttillskott. Det är ju verkligen något för mig som är sjuk under större delen av vinterhalvåren.

....Men D-vitamin i för stor mängd kan också vara giftigt. Så det gäller att inte överdosera och ha i åtanke att man får i sig det genom viss kost också.

Svar: ja läste också om det (står i länken jag gjorde) :) Det vi får i oss i kosten är så pass lite om man jämför med det man får i sig när man är i solen. (står också i länken ;)
Therese

skriven
#2: Simone

Jag visste inte heller att vi "bör" ?? Har hört att man kan göra det om man känner sig trött, men visste inte detta! Tack haha! X) ^^

skriven

Kommentera inlägget här :